پارکت لمینت با پارکت های چوبی چه تفاوتی دارد؟

یکی از نکات مهمی که علاقه مندان به خرید کفپوش های خانگی به آن توجه می کنند و درباره آن در بسیاری از مواقع از فروشندگان سئوال می پرسند، این است که تفاوت دوکفپوش پارکت چوبی و پارکت لمینت چیست؟ کدام کفپوش جهت استفاده در منزل و یا محل کار مناسب تر است؟

 

در دهه های اخیر استفاده از هر دوی این محصولات در سطح جهان گسترش یافته و امروزه میلیون ها نفر در جهان برای پوشاندن کف منازل پارکت چوبی یا لمینت (پارکت لمینت) استفاده می کنند. اما حال سئوال اینجاست که کدامیک بهتر است؟ کدام یک جهت پوشاندن کف خانه و استفاده به عنوان کفپوش، توصیه می شود؟ مزایا و معایب هر کدام از این دو محصول چیست؟ بسیاری از مردم پیش از پایان ساخت خانه جدید و یا بازسازی خانه قدیمی خود نکات مهمی را در نظر می گیرند که در دکوراسیون و معماری داخلی منزل بسیار تاثیرگذار خواهد بود. از جمله انتخاب کفپوش که یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده دکور خانه است. از طرف دیگر در طول دهه های گذشته با افزایش محبوبیت دو کفپوش پارکت چوبی و لمینت کف، انتخاب میان این دو نوع کفپوش را برای بعضی از علاقه مندان دشوار ساخته است.

مزایای استفاده از پارکت لمینت:

  • پارکت لمینت ها به علت فومی که قبل از نصب در زیر آنها اجرا می شود، تا حد زیادی از انتقال صدا جلوگیری می کنند.
  • فوم زیر آنها علاوه بر عایق صدا، عایق حرارت و برودت نیز می باشد.
  • لمینت ها نسبت به آب بسیار مقاوم تر از پارکت های چوبی قدیمی هستند و جدیدترین انواع ضد آب آن ها توسط شرکت ویستا افرند در بازار عرضه می شود.
  • لمینت هایی که به دلیل داشتن پارافین و تغییر در تکنولوژی ساخت، ضد صدا و ضد خش می باشند.
  • عمده تفاوت پارکت و لمینت در این است که پارکت از چوب طبیعی و لمینت از چوب فرآوری شده MDF یا HDF (در انواع ضد آب آن) ساخته می شوند.
  • از این رو پارکت گرانتر از لمینت می باشد و امروزه لمینت برای استفاده در کف به دلیل تنوع طرح و قیمت مناسب و کاربری راحت تر، کاربرد بیشتری دارد.
  • تنوع بسیار زیاد طرح و رنگ و وجود برندهای بسیار مختلف.

امروزه شرکت های متعددی در زمینه تولید پارکت لمینت در ایران فعالیت می کنند. شروع فعالیت تولید پارکت لمینت در ایران به شروع تحریم های وارداتی علیه ایران باز می گردد. به این ترتیب در زمان مواجه شدن ایران با تحریم ها و به واسطه افزایش قیمت عرض، دیگر ورود پارکت لمینت امری منظقی به نظر نمی رسید و صرفه اقتصادی نداشت. در این شرایط، تولید کنندگان ایرانی با استفاده از تجهیزاتی که پیشتر از کشور آلمان به ایران وارد شده بودند و با استفاده از تکنولوژی آلمانی به تولید این محصولات پرداختند.

بر خلاف تصور عموم کفپوش های لمینت تولید شده توسط برندهای مختلف ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. اکثر این محصولات در زمینه مقاومت سایشی استاندارد اروپایی En 13329 را با موفقیت پشت سر گذاشته و جزو بهترین ها محسوب می شوند.

قهوه ای، گردویی، ماهاگونی و طوسی از جمله رنگ های پارکت لمینت محسوب می شوند؛ کفپوش پارکت با رنگ تیره علی رغم اینکه بسیار شیک هستند، اما برای فضاهای بزرگ و پرنور مناسب هستند و اغلب در پذیرایی های لاکچری استفاده می شوند.